Net zoals andere websites maken ook wij gebruik van cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om het bezoek van onze website voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken. Bovendien kunnen wij en derde partijen hiermee eventueel advertenties aanpassen aan jouw interesses en kun je informatie delen via social media. Door verder gebruik te maken van deze website ga je hiermee akkoord.

Afvallen zonder calorieën tellen: 10 praktische tips!

Niet iedereen is fan van calorieën tellen. Ze vinden het  een tijdrovend klusje waar ze al snel gedemotiveerd van raken. Afvallen zonder calorieën tellen kan  alleen als je minder calorieën kunt eten zonder dat per se bij te houden. De tips die ik je geef, zijn precies daarvoor bedoeld.

Merk je nu dat dit geen effect heeft, dan kun je misschien toch een weekje calorieën tellen. Op die manier kom je er heel snel achter waar je per ongeluk meer eet dan je denkt.

 

1. Vervang snelle koolhydraten

Kies  voor volkoren brood, zilvervliesrijst, volkoren pasta, enz.. Die leveren veel meer vezels, waardoor je sneller en langer gevuld raakt.

2. Eet meer eiwitten

Eiwitten zorgen voor verzadiging en ze worden langzamer verteerd, zodat je maag langer vol blijft. Eiwitbronnen: mager vlees, gevogelte, vis, eieren, peulvruchten, soja of een handje noten.

3. Vermijd ongezonde vetten

Vet bevat veel calorieën: 9 kcal per gram. Je hebt vetten tot op zekere mate nodig, maar het is wel verstandig om overbodige, ongezonde soorten te vermijden. Gezonde vetten als vis, olijfolie, avocado en noten zijn wél prima keuzes.

4. Verdubbel je portie groente

Een veelgehoorde vuistregel is: zorg dat de helft van je bord gevuld is met groente. Een uitstekend advies, want groentes leveren veel nuttige voedingstoffen en vezels, met maar weinig calorieën.

5. Plan tussendoortjes

Als je geen snacks plant, grijp je door de honger vroeg of laat toch wel naar de chips. Dan kun je dus beter wat gezonde tussendoortjes voorbereiden en daadwerkelijk nuttige voedingsstoffen binnenkrijgen.

6. Drink meer water

Soms interpreteert je lichaam honger namelijk als dorst, met het gevolg dat je meer eet dan je nodig hebt. Dat voorkom je door dagelijks twee liter te drinken, goed verspreid over de dag.

7. Ga niet voor propvol

Stop met eten als je geen honger meer hebt, niet als je bomvol zit. Echt, daar heeft je lichaam ook gewoon genoeg aan.

8. Eet met meer aandacht

Je maag heeft 20 minuten nodig om het signaal af te geven dat je verzadigd bent. En als je zonder aandacht eet, kan het nog langer duren. Als je heel snel eet, krijg je in die tijd makkelijk onnodig veel energie binnen.

9. Beweeg meer

Minder energie binnenkrijgen is één ding, maar afvallen zonder calorieën tellen wordt ook makkelijker als je meer energie verbrandt. Daarvoor is beweging essentieel.

10. Slaap meer

Ten slotte: slaap. Een slechte nachtrust zorgt voor meer honger, minder zelfbeheersing en meer suikerbehoefte.

 

 

Titel van archief

Website laten maken door Modual | Open cookie voorkeuren