Net zoals andere websites maken ook wij gebruik van cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om het bezoek van onze website voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken. Bovendien kunnen wij en derde partijen hiermee eventueel advertenties aanpassen aan jouw interesses en kun je informatie delen via social media. Door verder gebruik te maken van deze website ga je hiermee akkoord.

Stress en buikvet

Eet je gezond en sport je regelmatig maar wil dat buikje maar niet platter worden? Let dan eens op je stressgehalte!
Kom je maar niet van dat buikje af? Dan wordt het tijd om meer te ontspannen. Volgens onderzoek zorgt stress voor dat hardnekkige buikvet.

Cortisol staat bekend als stresshormoon. Het lichaam maakt het aan in stressvolle situaties. Het geeft een tijdelijke boost van energie en alertheid, maar op de lange termijn leidt een overmatige cortisolproductie tot opslag van vet op de buik. Het probleem is namelijk dat we in de huidige maatschappij veel stress ervaren, en dus ook een hoge cortisolwaarde hebben. En dat zorgt juist weer voor meer honger en trek in zoetigheid en dat is niet zonder gevolgen voor je gezondheid. Langdurige stress kan voor allerlei gezondheidsproblemen zorgen, zoals o.a.: slaapproblemen, spijsverteringsproblemen en gewichtstoename.

Door je leefstijl en voeding aan te passen kun je de hoeveelheid cortisol die je aanmaakt verminderen.
1. Zorg voor een goede nachtrust. Een ontspannen avond helpt je om goed en diep te slapen.
2. Plan dagelijks een uurtje voor jezelf in
3. Ontspan met bijv. meditatie, yoga en het luisteren naar rustgevende muziek.
4. Sport, maar niet te lang. Duursporten kunnen je cortisolwaarde juist weer verhogen.
5. Wees gelukkig. Een gelukkig gevoel verlaagt je cortisolwaarde aanzienlijk 
6. Voedingstips om cortisol te verlagen
Cortisol maakt je sneller hongerig en kan met name je trek in zoete en vette snacks vergroten. Wanneer je toegeeft aan deze trek loop je grote kans om aan te komen en vooral extra buikvet aan te maken.
Wanneer je toch trek krijgt kan een gezond tussendoortje het verschil maken tussen aankomen en afvallen.

Samenvatting: Alles in het lichaam is met elkaar verbonden. Met gezonde voeding en voldoende ontspanning kun je je cortisolwaarde verlagen en jezelf deels beschermen tegen de effecten van een hoge cortisolwaarde.

Weet je niet hoe, dan kan ik je hierbij helpen en begeleiden.
Voor meer info kun je me een berichtje sturen of een afspraak maken voor een gratis infogesprek.

Met gezonde en ontspannen groet,
Gerda Kamphuis, Personal Health Coach
Afslankconsulent, coach emotie- eten, natuurvoedingsconsulent, coach voeding in de overgang
Aankomend coach Mindfulness-based cognitieve therapie (o.a. Mindfulness en meditatie)
Personal trainer, Small Group trainer (o.a. pilates en yoga) en bootcamptrainer.

 

Titel van archief

Website laten maken door Modual | Open cookie voorkeuren